Alles wat je moet weten over elektrisch rijden

De elektrische wagen, enkele jaren geleden zag je nog maar enkele futuristisch ogende exemplaren op de weg en vandaag de dag zijn sommige wagens nog moeilijk te onderscheiden van hun benzine of diesel variant. Maar hoe verloopt het dagdagelijkse leven met een elektrische wagen? Hoe en waar laad ik mijn wagen op? En welke laadkabel heb ik daarvoor nodig? De twee belangrijkste factoren waar we rekening mee dienen te houden zijn de capaciteit van de batterij en van de laadinfrastructuur.

Verschillende types laadinfrastructuur

Om jouw elektrische auto, ook wel gekend als EV (Electric Vehicle), of plug-in hybride op te laden zijn er drie mogelijkheden.

Standaard stopcontact

Een standaard stopcontact heb je zo goed al overal ter beschikking en zorgt ervoor dat je steeds je wagen kan opladen. De laadkabel die hiervoor nodig is wordt zo goed als altijd standaard geleverd bij de aankoop van de wagen. Het minpunt hiervan is het lage maximale laadvermogen van 2,3 kWh, wat resulteert in een lange laadtijd.

Standaard laadpaal of Wallbox

Via deze manier laadt de wagen in enkele uren op, afhankelijk van het vermogen van de auto en laadpaal. Om aan de standaard laadpaal te kunnen laden maak je gebruik van een type 1 of type 2 laadkabel, opnieuw afhankelijk van jouw wagen. De standaard laadpalen in België en Nederland zijn uitgerust met een type 2 aansluiting, maar mits het gebruik van een simpel verloopstuk kan je jouw type 1 kabel ook gebruiken bij deze laadpalen.

Naast de publieke laadpalen heb je ook de mogelijkheid om een Wallbox bij je thuis of op het werk te installeren. Deze unit wordt, zoals de naam het zegt, bevestigd aan de muur en voorziet dezelfde mogelijkheden als de publieke laadpaal. De vermogen die de Wallbox kan leveren is volledig afhankelijk van de toevoer bij jouw thuis.

Snellaadpaal of fast charger

Ben je echter ongeduldig of wil je snel veel kilometers afleggen? Dan maak je het best gebruik van een snellaadpaal. Het verschil met een standaard publieke laadpaal is dat deze laadpalen gebruik maken van gelijkspanning in plaats van wisselspanning en zo de ingebouwde omvormer van de wagen kunnen omzeilen. Deze manier van laden maakt het mogelijk om de wagen in een half uur van 0% tot 80% op te laden. Ideaal dus om je actieradius een boost te geven. De overige 20% van de batterij zal vervolgens heel traag opladen, dit om ervoor te zorgen dat de batterij voldoende kan afkoelen en niet overbelast geraakt.

Om je wagen via deze manier op te laden dien je gebruik te maken van een CCS laadkabel. Dit is een type 2 laadkabel, onderaan voorzien van twee extra stroomcontacten om zo het snelladen mogelijk te maken. Ongeveer elke elektrische wagen kan snelladen, toch zijn er nog enkele modellen die niet over deze optie beschikken.

Accucapaciteit van de wagen

Bij de aankoop van een elektrische wagen is het dus wel belangrijk om je bewust te zijn van accucapaciteit. Deze bepaald namelijk de actieradius maar ook de laadtijd en de laadfrequentie van de wagen.

Wat kost een elektrische wagen?

De aankoopprijs van een elektrische wagen ligt ietwat hoger dan een gelijkaardige wagen met een verbrandingsmotor. Maar de meerprijs voor deze wagens kan je terugwinnen, je hoeft namelijk geen verkeersbelasting of belasting op inverkeerstelling te betalen. Daarnaast zijn deze wagens ook goedkoper in onderhoud.

Bij het laden aan een publieke laadpaal of snellader betaal je bovenop de elektriciteitskosten ook laadkosten. Dit kan zowel met behulp van een abonnement van enkele euro’s per maand, maar dit kan ook per sessie. Dit kan interessant zijn voor iemand die de wagen zo goed als altijd thuis oplaadt. Niettegenstaande deze kost, blijft de kost per 100 km duidelijk lager dan deze van een diesel of benzine variant.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

De bottleneck van de volledige elektrificatie van de auto-industrie is op dit moment het gebrek aan laadpalen. Maar hieraan wordt gewerkt, dagelijks groeit het aantal laadpalen in Vlaanderen en hieraan werken wij mee. Bij onze toonzalen in Hooglede & Oudenaarde werd een publieke laadpaal geplaatst waar jij gebruik van kan maken.

Vragen over elektrisch rijden of interesse in een EV?

Nog vragen over elektrisch rijden, de accommodatie of interesse in de aankoop van een nieuwe of bijna nieuwe elektrische wagen? Aarzel niet om ons te contacteren en wij helpen je graag.

FACT: Door een lacune in de wet hoef je in Gent voorlopig geen parkeergeld te betalen wanneer je wagen staat te laden. Daarenboven wordt er geen tijdslimiet op je parkeersessie geplakt en sta je steeds op een bevoorrechte plaats geparkeerd. Let wel op, dit is in niet alle steden zo.